תרבות יום א' – שלושים שנה, לך תזכור

10 מרץ

השבוע, לשם שינוי, ידענו מראש על מה אנחנו מתכוונים לכתוב בתרבות יום א'. הפעם, גם אם התזמון שלנו פספס את התאריך המדויק בשלושה ימים, אנחנו מתכוונים לחגוג יום הולדת 30, לאחד מהשירים המפורסמים ביותר, שגם זכה להיות הסינגל הנמכר ביותר על תקליטי 12 אינץ' בכל הזמנים. השיר הזה, שסימן באופן מובהק את המעבר של להקת New Order מפוסט-פאנק לדאנס אלטרנטיבי, מוכר בכל העולם, אך אם נראה לכם שאתם יודעים עליו הכל, אנחנו כאן בכדי לתקן אתכם, תוך כדי שאנחנו מכבים 31 נרות על עוגה וירטואלית. 

"סדר חדש" לא נוצרו יש מאין, אלא קמו על חורבותיה של להקת רוק וותיקה בשם Joy Division. הלהקה, שהוקמה בשנת 1976 במנצ'סטר רבתי, התמקדה בסגנון הפאנק-רוק, שכשמו כן הוא – רוק שמושפע מפאנק. שמה המקורי של הלהקה הזו היה בכלל Warsaw. הפולנים שהפכו להיות ג'וי דיויז'ן כללו את איאן קרטיס הסולן, פיטר הוק הבאסיסט, ברנארד סאמנר הגיטריסט ואת סטפן מוריס המתופף. למרות הצלחה גדולה של אלבומם הראשון בשנת 1979, על תפקוד הלהקה האפילו בעיותיו של איאן קרטיס. קרטיס סבל מנישואים לא מוצלחים, שהכניסו אותו לדכאון, וכדי לא להשאיר דבר ליד המקרה, הוא גם אובחן כחולה אפליפסיה. עם תפקוד הולך ומתדרדר, ואינספור התקפי אפילפסיה במהלך הופעות, הסוף הלא טוב חיכה ממש מעבר לפינה. בשנת 1980, רגע לפני פתיחת מסע ההופעות של הלהקה בארה"ב, החליט קרטיס שנמאס לו, והתאבד.

חברי ההרכב הנותרים החליטו לבצע שינוי, ובנו מחדש הרכב משותף בשם New Order. כאילו בהתכתבות עם שמם המקורי, "ווארשה", תלונות על כך שההרכב סיים את תרומתו לאנושות החלו להשפיע, ובמשך מספר שנים ההרכב אכן לא פרץ קדימה. ואז הגיע ה-7 במרץ 1983, ואיתו הקטע Blue Monday. עם שימוש קיצוני בסינתיסייזרים ומילים מצמררות של ברנארד סאמנר, יום שני הכחול הצליח לא רק לבשר על תחילת ההצלחה של ניו-אורדר, אלא גם הוליד בן לילה סצינת דאנס בריטית, והוכתר כאחת ה"תאונות" המוצלחות ביותר בעולם המוזיקה. מספרים כי גם עטיפת התקליט, שבגירסתו הראשונה נחתך בצורה של דיסקט Floppy, היתה מהפכנית, ואף גרמה להרכב להפסד קל על כל תקליט שנמכר, בשל עלויות החיתוך. בהמשך שונתה מעט העטיפה, לגירסה מעט פחות יקרה.

דכאון מעולם לא היה כל כך משובח

הרעיון מאחורי השיר הארוך-באופן-לא-רגיל-לאותה-תקופה, היה לאפשר ללהקה לנצל את הסינתיסייזרים על מנת לנגן את האינטרו של השיר במהלך ההדרן. התלונה (הפולנית) הנפוצה על ההרכב היתה, באותם הימים, שהם פשוט לא ביצעו הדרנים, וזו היתה דרכם להתמודד עם הבעיה, בעודם עסוקים בירידה מהבמה ומנוחה קלה. בפועל, הפופולריות האדירה של השיר העבירה אותו באופן כמעט מיידי לליבן של ההופעות, הרחק מההדרן. רבים טוענים ששם השיר והמילים הם בעצם מחווה לסולנה המתאבד של ג'וי דיויז'ן, איאן קרטיס. הלהקה, כמובן, מכחישה כל קשר. מאפיין ייחודי נוסף של השיר, הוא גם הזיוף המכוון בין מכונת התופים והסינתיסייזר, שאחראי לאחד הפתיחים המוזיקלים, מהיותר מעניינים שאי פעם נוצרו.

אבל רגע, מה פירוש Blue Monday? המונח מתייחס לכאורה ליום שני השלישי בינואר. היום הזה נחשב (שוב, לכאורה) ליום המדכא ביותר בשנה, כשההנגאובר של חג-המולד מתחיל לתת אותותיו, יחד עם המינוס בבנק בעקבות כל הקניות של החג. בפועל, כך מסתבר, המונח המוצא ע"י פסיכולוג כזה או אחר, לטובת קידום חברת טיולים של חבר שלו. ביננו, ינואר הוא חודש עם נטיה להיות מדכא לכל אורכו, הרבה בזכות מזג האוויר, ובמיוחד במדינות שלא קוראים להן ישראל, שם השמש הופכת להיות ערך במנוע החיפוש של גוגל, ותו לא.

השיר השפיע על כל כך הרבה מוזיקאים ויוצרים לאורך השנים, שלא הופתענו לגלות גירסה חגיגית לשיר, פרי עבודתם של ג'ון דיגוויד וניק מויר, הידועים בשמם המאתגר – Bedrock. הצמד, שאחראי על אחד מחורכי הרחבות היותר משמעותיים של העבר הרחוק, אי שם ב-1999, החליט לעשות גירסת אמביינט של המקור, ובמידה רבה הצליח להתכתב עם הדכאון. כמו כל הנסיונות לחדש ולהנדס את הקטע המקורי למשהו טוב יותר, גם הנסיון של הבדרוקים נכשל, אם תשאלו אותנו. למרות זאת, זהו ממתק לתחילת השבוע עבור כל חובבי האמביינט.

יום שני דכאוני – גירסת מוזיקת המעליות של בדרוק

ובחזרה למציאות, אף אחד לא באמת ציפה ש-Blue Monday יהיה הצלחה כל כך גדולה, וכמות העותקים שהודפסה בסיבוב הראשון, על תקליטים כמובן, לא הצליחה לכסות קמצוץ מהביקוש. החברים של ניו אורדר פשוט לא חשבו לרגע שהשיר יעניין מישהו מעבר לדיג'ייז, אבל למרות אי קיומו של קידום מכירות ראוי, כמעט ללא השמעות ברדיו, ולמרות המבנה הלא רגיל של השיר, Blue Monday הפך להצלחה מסחררת. למרבה האירוניה התקליט מעולם לא זכה להכרה כ"תקליט זהב", מכיוון שחברת התקליטים העצמאית של ניו-אורדר, דרכה הפיצו את משנתם, לא היתה חלק מאגודת חברות התקליטים הבריטיות. פיטר הוק, בסיסט הלהקה, טוען שבלהקה מעולם לא חשבו שהקטע, שההקלטה שלו לקחה לא פחות מארבעה חודשים, היה מוצלח במידה מיוחדת. הוא טוען עוד הרבה דברים, בראיון המעניין הזה, שחושף את הסיפורים מאחורי Blue Monday.

פיטר הוק במבטא קשה

אז Blue Monday נוצר ע"י להקה שנולדה בעקבות טרגדיה, זכה להצלחה אדירה למרות מבנה לא שגרתי, חוסר פרסום מוחלט וזיוף מכוון בפתיח שלו, ועדיין נחשב כאחד מהשירים המוצלחים ביותר בהסטוריה של מכירת הסינגלים בפורמט 12 אינץ'. למרות הגיל, שניכר ללא ספק בחברי הלהקה, המיתוסים והאגדות סביב Blue Monday יוצרות אצלנו את התחושה, שניתן יהיה לחגוג לו את יום ההולדת ה-50, כמעט באותה התלהבות. מזל טוב, יום שני.

ניו אורדר – בלו מאנדיי – 2012

מודעות פרסומת

תגובה אחת to “תרבות יום א' – שלושים שנה, לך תזכור”

  1. Soulcat 13/03/2013 בשעה 20:59 #

    וידוי – בלו מאנדיי לא נמצא, נגיד, בחמישייה הפותחת של שירי הניו אורדר "שלי", אבל
    ברור שכבודו במקומו בהיסטוריה של המוזיקה "שלנו" מונח במקום גבוה מאד.
    ניו אורדר זה הצד האפל של הדיסקו. אהבת חיים 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: