Decks, FX and 909 ?

12 אוק

האבולוציה של עמדת הדיג'יי התקנית, עם שני פטיפונים / שני סידיג'ייז / שני עיגולים על המסך, כשבינהם מיקסר / קונטרולר / שני קווים על המסך, מתחילה הרבה לפני שחשבתם, עוד בשנות השישים המאוחרות, כשבשנות השבעים הציוד הזה קיבל תנופה אמיתית, שלא באמת הפסיקה גם שני שלושה עשורים אחר כך. רובנו זוכרים המוני עמדות עם קייס מרשים, בתוכו שני סידיג'יי 100 ומיקסר, לרוב של פיוניר, למידותיו נתפרו הריפודים בארגז, אבל מאיפה כל זה התחיל? תמשיכו לקרוא ותגלו.

בגירסתם המקורית נעשה שימוש בשני פטיפונים, כך שברגע שהמוזיקה בראשון מסתיימת, המעבר למוזיקה בתקליט השני יהיה מהיר עד מיידי, תוך יצירת חוויית מאזין רציפה. חשוב להבהיר, שהצורך במעבר מהסוג הזה נולד בתקופה בה התקליטים יכלו להכיל עד ארבע דקות של מזיקה ותו לא, עוד בטרם הומצא ה-LP. האדם שאמון היה על ביצוע ההחלפה המדויקת הזו בין התקליט הראשון לשני נקרא גם 'Disc Jockey', או DJ בשבילכם. כשהתקליטים החלו להכיל כמות הולכת וגדלה של מידע נכנסה גם נקודת המבט האמנותית לפעולה.

august_bsr

קונסולה בשם August MD1 Disco Unit עם פטיפונים של חברת BSR. יחדת המיקסר היא מסוג Rotary אבל כבר אז השתמשו בסליידים בחלק מהדגמים.

יחידת השליטה בין הפטיפונים, אותה אתם מכירים כמיקסר, היתה אחראית על המעבר מתקליט לתקליט, וגם אפשרה לדיג'יי להאזין לקטע הבא בטרם ינגן אותו לקהל. הפעולה הזו נקראת 'Pre Fade Listen' או PFL. חלק מהדגמים של הקונסולות הכילו גם כניסות למיקרופון ו/או למדיות נוספות כמו סוגים שונים של נגני טייפים, חלק מהקונסולות נהנו ממגבר פנימי והאחרות התחברו למגברים חיצוניים.

לא מפתיע כלל לגלות שאלו בדיוק התכונות שהמשיכו עם קונסולות הדיג'ייז אל תוך ימי הדיסקים, הסידיג'ייז והאם פי 3, אולם הקונסולות הישנות האלה גם היוו הבסיס הטכנולוגי לפיתוח של הפטיפון המקצועי כפי שמוכר כיום, שלא לומר היוו את אחד מחדרי הלב הפועם של הדיסקו, בתקופת פריחתו.

ואחרי התאוריה נעבור לסקירה של עוד כמה דגמים מעניינים משנות השבעים והשמונים:

fal_disco_driver

זוהי קונסולת דיג'יי של חברת FAL משנת 1980 עם שני פטיפונים מדגם 'Garrard Disco Driver 80'. כמעט כל מי שבילה במסיבות דיסקו באותן השנים, במיוחד בלוקיישנים ארעיים, נחשף לדגם כזה או אחר של חברת FAL, שהם בעצם ראשי התבות של 'Futursitic Aids Ltd'. שימו לב לשילוב בין ליטת ווליום בשיטת Rotary (כפתורים עגולים) ביחד עם אקולייזר שמשתמש בסליידים המוכרים יותר כיום.

hawaii_citronic

זוהי קונסולה מדגם Hawaii של חברת Citronic, שם גדול נוסף באותה התקופה, עם מסגרת עץ יפה. גם בדגם הזה הותקנו פטיפוני Garrard Disco Driver 80.

Cloud Windsor

דגם מעניין נוסף הוא Windsor של חברת Cloud Electronics (נא לא להתבלבל עם סאונד-קלאוד) משנות השמונים, שעשה שימוש בפטיפונים עם מהירות סיבוב משתנה, מה שאפשר לדיג'יי להתאים את המעברים מקטע לקטע, גם כשמהירות הקטעים היתה שונה זו מזו, בלי שתהיה תחושה ברורה של מעבר. כל זאת ועוד בכפוף לתקנון ויכולתו הטכנית של הדיג'יי. תשכחו מכפתור Sync.

SW Console

עוד דגם מעניין, הפעם של חברת SW Amplification, שוב עם שליטת Rotary ופטיפונים של BSR. הדגם הזה היה בשימוש באמצע שנות השבעים.

AugustCSD5

עוד דגם של אמצע שנות השבעים הוא ה-August CSD5, היה נחשב יוקרתי ביותר ועשה שימוש במיקסר משוכלל במיוחד, ובפטיפונים מדגם Garrard SP25. ללא ספק חגיגה לעין.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: