זה רק עניין סמנטי

18 אוק

אופי הוא עניין חמקמק. למרבית האמנים קשה להדביק תווית אחת ברורה, בעזרתה נוכל להגדיר את האופי המוזיקלי שלהם, ובמרבית המקרים בהם הצלחנו להדביק תווית שכזו, היא נוטה להתנתק וליפול לרצפה בבושת פנים, כתוצאה משינוי אופי קל או קיצוני. בעולם המוזיקה האלקטרונית העכשווי מעטים הם האמנים, שנשארים נאמנים לאופי המוזיקלי שהגדיר אותם. טענה זו מקבלת משנה תוקף, כשמחילים אותה על הלייבלים, שמאגדים תחת כנפיהם מספר אמנים. החתמות פוליטיות, אופנתיות, או כאלו שנעשות מתוך נסיון לאחוז בקרנות המזבח בציפורניים ובשיניים, יוצרות לעתים תכופות תמהילים מוזיקליים מוזרים ולא אחידים ברמתם וטעמם. מהצד השני האמנים לא תמיד מתחברים או נשארים מחוברים לכיוון, אותו מנסה הלייבל להכתיב, ונוצר דיסוננס בין הסגנון המצופה מהאמנים, לבין זה המצופה מהלייבל בו חתומים. ואז נכנסים למגרש Semantica Records.

כשאנחנו אומרים "נכנסים" אנחנו בעצם מתכוונים ל"נכנס". Enrique Mena, דיג'יי ויוצר צעיר ממדריד הקים את הלייבל 'סמנטיקה' בשנת 2006 בצלמו ובדמותו. Svreca (שם הבמה של אנריקה מנה) מערבב ביצירות שלו אלקטרוניקה למתקדמים, טקנו מורכב בצורה מטרידה ולא מעט IDM. השילוב המבעבע הזה מצליח להפתיע, וקשה שלא להמשיך להקשיב לצלילים הקשים, גם כשהם מגיעים בתצורה של רעש לבן או צלילים אלקטרוניים מופשטים, וגם כשהם ארוזים כטקנו עוקצני. המוזיקה של Svreca היא קשה ללעיסה ולהקשבה, ובאותה המידה לא פשוטה כלל לדיג'יי, שמעז לבחור לנגן אותה בתוך סט, שכן היא מתנהגת כמו ייצור חי, מתפתל ובועט, גם בין נקודת הההתחלה של קטעים ועד סופם. יש שיראו בתכונות האלה גורם מרחיק, אולם באופן מוזר מאוד הקקופוניה האלקטרונית הזו מצליחה להרגיש אחידה ומהודקת באופן שנראה כמעט לא הגיוני. אל תטעו, הקסם הזה בתוך הסיפור שקול לשליפת מטפחת מכובע בתוך מופע קסמים מורכב. הענין האמיתי מתחיל כשמתחילים לנסות ולהקשיב לסמנטיקה – הלייבל.

שילוב של אמנים עם שמות גדולים בעולם הטקנו, יחד עם אמני אלקטרו מובהקים, בעידוד אמני IDM ועוד שמות רבים ומגוונים שאתם ממש לא מכירים, לא נראה בדיוק כמו הדרך הבטוחה ליצירת מוצר מוזיקלי קוהרנטי. ובכל זאת, כאילו ניסר בחורה לחמישה חלקים וגרם לה להופיע מחויכת במרכז האולם ובלב הקהל, התוצר הסופי של סמנטיקה מצליח לא רק להיות בעל אמירה מוזיקלית ברורה וחדה, אלא כזה שמהווה תמונה מוזיקלית אמינה של האיש העומד בראש הלייבל. כאן הקסם האמיתי והאופי של סמנטיקה מתגלים במלוא הדרם. כשקונים תקליט של סמנטיקה, או לחילופין בוחרים לרכוש את הגרסאות הדיגיטליות של הקטעים, אפשר להיות בטוחים שהמוצר שנרכש יהיה לא טריוויאלי, לא פשוט לשמיעה, וידרוש מכם ריכוז והשמעות חוזרות ונשנות על מנת להבין את הניואנסים שבו. תקליט ממוצע של סמנטיקה יצליח למרר לכם את החיים, ובאותו הזמן לגרום לכם לאושר עילאי. 

סמנטיקה של השנים האחרונות התגלתה כמגרש המשחקים האולטימטיבי, וככל הנראה היחיד בהם יכולים להפגש אמנים גאונים כמו Gerard Hanson, שמשלב יצירות בעלות גוון טקנואידי מובהק תחת האליאס Convextion עם יצירות אלקטרו(ניות) למשעי בשם E.R.P, יחד עם Peter Sutton ו-Karl O'Connor, המוכרים כחברים הראשונים בקולקטיב Sandwell District. בעוד שאו'קונור (Regis) וסאטון (Female) תורמים לתבשיל הקדירה של סמנטיקה את ההבנה שרעיון אי אפשר באמת להרוג, הנסון 'E.R.P' מראה שסאונד משובח מתעלם מציר הזמן. גם אחרי שסנדוול הפסיקו לפעול כקבוצה באופן רשמי, הסאונדים שלהם ממשיכים להדהד ביצירות של חברי הקבוצה ובאמנים רבים שסבבו אותם, ואילו היצירות של הנסון נשמעות מאתגרות יותר ויותר ככל שמתקדם הזמן, אפילו שז'אנר האלקטרו בגרסתו המסחרית הוא נחלת העבר במידה רבה. לאלו תוסיפו את התוכן המוזיקלי העשיר ש-Svreca מוציא לאור בלייבל שהקים, תבלו באמנים מוכשרים רבים ומגוונים כמו Mike Parker, Vladislav Delay, Inigo Kennedy, Arcanoid ו-Developer (זוהי רק רשימה חלקית) ותקבלו צלחת מלאה בכל טוב. הצלחת הזו מצליחה להראות כמו מנת השף במסעדת גורמה, בניגוד למקרים רבים בהם ערבוב האמנים בלייבל מרגיש ונשמע כמו ערימה של מלפפונים ועגבניות שנזרקו על הצלחת תחת הכותרת סלט.


היצירות המוזיקליות בסמנטיקה משוחררות באופן קנאי על תקליטים, לצד גרסאות דיגיטליות באיכות גבוהה. באתר של הלייבל ניתן למצוא גם הוכחות, שהשיעור שלימדו סנדוול, בנוגע לשילוב של אמנות במרקם המוזיקלי, נקלט היטב. לצד הרליסים הסטנדרטיים קיימות גם גרסאות מיוחדות של תקליטים, רליסים בעטיפות אמנותיות במיוחד ופריטי אספנים מגוונים. ההימור שלנו הוא, שהזמן רק ילך וישביח את הרליסים בסמנטיקה, גם אלה מתחילת ימי הלייבל, ממש כמו יין טוב. בימים בהם נהיה קשה יותר ויותר למצוא רעיונות מויזקליים חדשים ושילובי צלילים מאתגרים, החשיבות של סמנטיקה רק תלך ותגדל, ולכן אנחנו ממליצים לכם, גם אם מדובר בהאזנה לא פשוטה, לעבור בין היצירות ולגלות את המנעד הרחב שאנריקה מנה הצליח לאסוף תחת קורת גג אחת.

נשחרר אתכם מכאן להמשך עיסוקיכם, עם המלצה לשים אזניות על הראש וללחוץ על play בסט שהקליט Svreca לאתר mnml ssgs  – אלו 200 דקות שמתחלקות כמעט שווה בשווה בין אמביינט ו-IDM לטקנו אינטלגנטי ודרמטי, שעם קצת סבלנות יהיו פסקול מצוין ליום שלכם.

מודעות פרסומת

תגובה אחת to “זה רק עניין סמנטי”

  1. סמנטיקן 18/10/2012 בשעה 13:14 #

    לייבל נהדר! יופי של מאמר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: