חמישים גוונים של כתום

16 יול

Steve Rachmad

טכנו היה מאז ומתמיד אחד מהז'אנרים האהובים עלינו. יש משהו כמעט לא טבעי בז'אנר, שמסוגל לאגד תחת כנפיו גם צלילים, שהייתם מצפים לשמוע במעלית בניין משרדים מפונפן, וגם קולות שנלקחו ממיטב הנגריות. זהו הקסם של טכנו, שבלי למצמץ משלב את המלודיה עם הכוחניות, ואת הפשטות עם המופשטות. הפיוריסטים וכל מי שאוהב לבחור צד יספרו על מקורות הטכנו בדטרויט. יהיה מי שיתרפק על הסאונד המכני הקשה של ה"טרזור". אחרים אוהבים בכלל את האבסטרקציה והמינימליזם של תקופות מאוחרות יותר. דווקא בהולנד, שידועה במחוזותינו ככר הדשא עליו פרחו הקלאב-טראנס, אייאקס אמסטרדם, ועוד כמה מוצרי לוואי מענף הבוטניקה, התפתח עם השנים שילוב מאוזן בין טכנו כוחני למלודי.

למרות צבע עורו, שגורם לרבים לחפש את כתובתו בדטרויט, Steve Rachmad הוא הולנדי מכף רגל ועד ראש, ומחלוצי התיישבות הטכנו בהולנד, אליה הביא במוחו הקודש את כל מה שטוב מעבר לאוקיינוס. כשהתחיל לשחק עם מוזיקה, אי שם לפני 25 שנים, היינו עסוקים בעיקר בשירים של ניק קרשאו ובלהיות ילדים. כמה וכמה שנים אחר אחר כך, והתקליטים שלו מככבים להם על הפטיפונים במסיבות, כשהדיג'יי והקהל מתחרים בינהם מי נהנה יותר מהמוזיקה. בקפיצה חדה להווה, כל כך שמחנו לגלות שהדיג'יי והיוצר הנהדר הזה מתארח בארץ, שהחלטנו לקשור את יותם אבני לכסא, כדי לספר לכולם עוד קצת עליו.

ועכשיו נעביר את רשות הכתיבה ליותם אבני, שאכל איתנו מאותו המסטינג בישראל-אנדרגראונד, ואסף לנו המון מוזיקה מצויינת, למרות שקשרנו אותו לכסא…

******************************

בימי התום שלפני פייסבוק או סאונדקלאוד, היה סטרימינג גרוע של ווינאמפ. "איי לאב טכנו" שנת 2000 היה אחד מאותם שידורי מסיבה ראשונים ולכן נחשב מכונן עבור רבים. אני עצמי הייתי אז לקראת גיל מצוות, וזאת הייתה הפעם הראשונה שהייתי ער במשך לילה שלם. גרין וולוט, ג'ף מילס, ריצ'י וקרל קוקס עלו כל אחד בתורו וקדחו במוח כמו שרק אז היה מותר. שם הייתה זו גם הפעם הראשונה שנתקלתי בסטיב ראחמד, שנתן שם סט מהיר ועצבני של טכנו ברוטאלי, שבטי וחסר עכבות. כזה שמוגש על שלושה פטיפונים ומכשיר אפקטים חיצוני. הייתי צריך לבקר את ההורים בבית שמש בשביל הקובץ האבוד >>> הזה <<<, וזה לגמרי היה שווה את זה. זהירות, זה לא לבעלי לב חלש. סליחה, תיקון: לא לבעלי לב בכלל.

"הצליל האורבני של אמסטרדם" הייתה חברת-תקליטים/קולקטיב אמנים המתפעל גם חנות תקליטים, שלימים תתמזג אל תוך מה שידוע כיום כ-"Rush Hour". בראשית שנות ה-90, ראחמד העניק לאותו לייבל עצמאי וחלוצי כמה המנוני רייב מכוננים להולנד וסביבתה. הנה אחד התקליטים הנדירים והיקרים ביותר מהסדרה כיום. לבעלי אמצעים בלבד.

A Lot of Love

מושפע רבות מדריק מאיי, שבאותם ימים מתגורר מטרים ספורים ממנו באמסטרדם, סטיב ראחמד מוציא לאור ב-1995 את "Secret Life Of Machines", שהופך לאלבום הנמכר ביותר בתולדות הלייבל 100% Pure. ומוכתר ע"י המגזין The Wire כאחד מאלבומי האלקטרוניקה הטובים של שנות ה-90. בשנה שעברה הוא עבר רה-מאסטרינג, הודפס מחדש וזכה גם למהדורה מיוחדת עם רמקסים חדשים. הנה בן קלוק, מרסל דטמן, ריצ'י הוטין ואחרים מספרים על אחד מאלבומי הטכנו המשפיעים והאהובים בתבל.

עלייתן של המכונות

לצד Sterac, וכמובן שמו המקורי, Parallel 9 הוא הכינוי הנפוץ ביותר ביצירותיו של ראחמד. זהו הכינוי המשמש לטכנו הדאבי-עגמומי שהוא יוצר, וכמה מרגעי הקסם המרוממים ביותר בקטלוג הלייבל האגדי Music Man משוייכים לשם הבמה הזה שלו. בשנה שעברה, ליקט הלייבל הבלגי המשובח את כל יצירותיו של ראחמד תחת הכינוי המדובר. לכבוד צאת מהדורת תקליט כפולה מיוחדת לכך, התבקש ראחמד לערוך מיקס מחווה בלעדי, המבוסס אך ורק על יצירותיו של אותו כינוי. לכל אלו שטכנו עמוק כאוקיינוס עושה להם נעים בגב, זה בשבילכם.

טכנו עמוק שעושה נעים בגב

זה לא בסדר לא לאהוב את רוברט הוד, גאון המינימליזם הדטרויטי, והצלע המחוברת יותר לאדמה מדור המייסדים של אנדרגראונד-רזיסטנס. יש לרוברט הוד חברת תקליטים עצמאית משגעת M-Plant שמה, ורק שני אמנים, מלבד הוד עצמו, הוציאו בה תקליט לאור במהלך השנים. אחד מהם הוא סטיב ראחמד.

גם אנחנו אוהבים את רובין הוד. נו, גם את רוברט הוד

זה חתיכת אתגר למקסס מחדש להיט, על אחת כמה וכמה כשמדובר בטראק עם שטאנץ מופשט כל כך. איכשהו, ונגד כל הציפיות, הרמיקס של ראחמד לגטו קרביץ פוגע בענק, ומצליח לתרגם את המינימליזם הצנום של נינה למבער אש אימתני. זה בערך כמו להלביש את קייט מוס בשמלת הריון.

בתמונה: נינה קרביץ לובשת את קייט מוס עם שמלת הריון

אם צריך לבחור תקליט אחד לסכם בעזרתו את סצינת הטכנו שמחוץ לארה"ב, זהו ללא ספק התקליט. "חכמה לחכמים" (דייב קלארק במקור) עושה את אחד השימושים הראשונים והקאנוניים ביותר בדגימת הסטאב של אינר-סיטי. מאות הומאז'ים נערכו להמנון האלמותי הזה במהלך השנים, וגם סטיב ראחמד התבקש לחדד את הרצועה מחדש. החיבור בין דייב קלארק לראחמד לא מקרי. מעבר לחברות העמוקה בין השניים, הם הנהיגו כמה וכמה מאורעות מכוננים לסצינת הטכנו של אמסטרדם, וכמובן גם שיתפו פעולה בעשרות תקליטים שונים במהלך השנים. בעיני? אפשר היה להפסיק להפיק טכנו אחרי הטראק הזה. על-זמני זה אנדרסטייטמנט לגביו.

שלום, הזמנתם שיפוצניק?

כאחד האבות המייסדים של תרבות הרייב ההולנדית, ברור מדוע ראחמד הוא הרזידנט היחידי בכל הליין-אפ המסחרר של Awakenings, ומלווה אותו כל שנה מאז היווסדו. ב-2012 ציין הפסטיבל 15 שנות פעילות, וראחמד אחראי היה על סט סגירת האירוע. ככה זה נראה:

הקהל מתבקש לעבור לדום

במסגרת ליין מסיבות מיתולוגי, שהנהיג במועדון ה"Fuse" הבלגי, ובתיווכם של Music Man, הוציא סטיב ראחמד סדרת תקליטים במהדורה מצומצמת בשם "Amsterdam Session". הסדרה מכילה חמישה תקליטי 7 אינץ', כשבכל אחד מהם ערך ראחמד שת"פ עם מפיק אחר. ג'ואל מול, כריס ליבינג, טקנזיה והייקו לאקס הם רק חלק מהשמות שלקחו חלק בפרוייקט, אבל הפייבוריט שלי הוא דווקא השת"פ עם פיטר דונדוב המוכשר והנפלא, שיחד עם ראחמד הקליט את הדבר המשגע הבא:

פיטר דונדוב אכפת לי

מה שהחל כפרוייקט צנוע מבית חברת התקליטים של אליל הטכנו הגרמני כריס ליבינג (CLR במקור הם ראשי תיבות של Chris Liebing Recordings, ובהמשך הפכו ל-Create, Learn, Realize), הפך בין רגע למקור הכמעט יחיד ברשת להיחשף דרכו למתרחש בסצינת הטכנו מהפן הקשוח. ליבינג, שבמהרה הבין כי הוא נושא על גבו סצינה שלמה, החל להוציא לאור יותר ויותר מיקסים גם מפי תקליטנים אורחים שאינם חתומים בלייבל שלו, ובתדירות מתגברת מדי שנה. בשנה האחרונה, ארבע שנים מאז החלה סדרת הפודקאסטים הידועה, יוצא כעת לאור סט בלעדי וחדש בסדרה כל שבוע, והפודקאסטים של ליבינג זוכים כעת ליותר האזנות מסדרת הפודקאסטים של Cadenza או Lazpod של דמיאן לאזארוס. לצד בערך כל אליל טכנו, ולא משנה מהי אמונתכם, גם ראחמד העניק לסדרה מיקס בלעדי. בין המינימליזם של רוברט הוד והברוטאליות של ספידי ג'יי, דרך פסקול של פיליפ גלאס ועד אמביינט של אפקס טווין; מיקס האורח של סטיב ראחמד עבור CLR הפך לקאלט בין לילה – ובצדק. טכנו אמנם נמצא כעת בשיאו של רנסאנס יצירה אדיר, אבל מעטים הם התקליטנים שבאמת מעזים למתוח את גבולותיו. הפודקאסט של רחמאד ב-CLR הוא מיוצאי הדופן. הנה סט שיוצר הקשרים מוזיקלים מרתקים. הנה סימפוניה מלב ליבה של המכונה.

Create, Learn, Realize

******************************

העיר תל-אביב עמוסה בטקנו מצוין על כל גווניו, ועוד לפני שבן קלוק חוזר עם כל כנופיית הברגהיין לבלוק, סטיב רחמאד מתארח בליין ה"אבדון" (האופטימי) של יותם. זה קורה בשישי הקרוב, ואם יש לכם עדיין צמרמורות ממה ששמעתם בפוסט הזה, אז נמליץ לכם על השקעה מוצלחת וחסכונית. עכשיו תנו לנו לחפור בשקט בערימות הטכנו של גיא. השכנים שלו צריכים לשמוע כמה תקליטים של רחמאד.

מודעות פרסומת

3 תגובות to “חמישים גוונים של כתום”

  1. Guy Shoham 16/07/2013 בשעה 21:13 #

    http://soundcloud.com/detguy/rachmad-tribute-for-avadon-19

    הנה מיקס שהקלטתי לכבוד המסיבה. מסכם את הכתבה המופלאה הזאת יפה

  2. אסי 17/07/2013 בשעה 03:58 #

    כתבת מאד יפה
    בשורה התחתונה לקלאבר זקן כמוני שצריך סיבה לצאת מהבית – אני צריך לצפות לפאמפינג טכנו, או למינימל שיט שאופנתי בימינו?

  3. israelunderground 17/07/2013 בשעה 07:10 #

    בחלל כמו הבוטלג? אנחנו שמים את הכסף על עשר דקות גישושים ואז הרבה סיבות לצאת מהבית 🙂

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: