Roland – The Next Generation

20 פבר

מעטות הן החברות, שאפשר לומר עליהן לא רק שעשו הסטוריה, אלא היה להן תפקיד משמעותי בכתיבתה. חברת Roland היא אחת מאותן חברות, שהעשייה שלהן שזורה בהתפתחות של המוזיקה האלקטרונית, ושאמנים רבים חבים לה לא מעט מהצלחתם. החודש, אחרי שעברו מעל עשרים שנה מאז המהפכה הקודמת שלה, מציגה רולנד קו מוצרים חדש, שמתיימר לחבר בצורה חלקה ולא מורגשת את הסאונד האנלוגי לעולם הדיגיטלי. בניגוד לרבים אחרים, שמנסים להמציא את הגלגל מחדש, אבל לא זוכים לתגובות חיוביות בשם חוסר השמירה על רוח העבר, רולנד עושה הרבה על מנת להתאים את מוצריה למאה ה-21, ובו בזמן לא לוותר על אינץ' אחד מהצלילים שהגדירו אותה. ההסטוריה (שוב) בפתח. 

חברת Roland הוקמה בתחילת שנות ה-70 ע"י מהנדס ויזם יפני בשם Ikutaro Kakehashi, יליד 1930. תשוקתו הגדולה היתה תיקון ושיפוץ אורגנים אלקטרונים, ואחרי שנים של עבודה בתחום עוד בשנות החמישים, הגה והקים את Roland. קו המוצרים האגדי של החברה כולל מכונות תופים, סינתיסייזרים, מיקסרים וקונטרולרים לרוב. רשימת האמנים שעשו קריירה סביב ה-TB-303, ה-TR-808 וה-TR-909 האלמותיים ארוכה מכדי להדביק אותה כאן, אבל כמעט כל אמן שיעלה לכם בראש, מאפקס טווין ואורביטל, דרך הפרודיג'י ומובי, ועד דאפט פאנק, ג'ף מילס  ואנדרוורלד, חבים לאיקוטרו קקהאשי לא מעט.

איקוטרו קקהאשי – רק שתדעו שאתם חייבים לי המון

לא יהיה זה מופרך לומר, שז'אנר האסיד, שנולד והתפתח בסוף שנות השמונים, חב את קיומו למכשור של Roland. ה-808 סיפק את המקצבים הרפטטיבים, והבייסליין שהפיק ה-303 פשוט חפר את דרכו אל תוך הראש ומעמקי הבטן של המפזזים על הרחבה, תוך שהוא לוקח איתו את המוזיקה למקום של אופוריה. הוכחת היכולות בז'אנר האסיד פתחה את הדלת בפני המוני ז'אנרים ותת ז'אנרים אחרים, שהמשותף להם הוא שימושים כאלה ואחרים בסדרת המוצרים של רולנד. עם השנים יצאו הצלילים שלהם מהאופנה, אבל באורח קסום הם ידעו גם תמיד לחזור לאופנה בדיוק בזמן הנכון. במשך שנים רבות ביקשו ואף התחננו מעריצים רבים של הציוד האנלוגי, שרולנד יחדשו את קו המוצרים המקורי, אבל קקהאשי סירב בכל תוקף, מכיוון שהעדיף ליצור קווי מוצרים חדשים. התוצאה היתה, בין ביתר, מוצרים דיגיטלים רבים, ששאלו אלמנטים מתוך האבות המייסדים (למשל ה-MC-303), אבל אלה היו, איך לומר, מאכזבים למדי.

יש סימבוליות לא קטנה, בעובדה שהסרבן הגדול קקהאשי פרש ב-2013 מהחברה, כשהוא בן 83, השאיר אחריו מורשת עצומה ופער עצום בין דרישות ומציאות, ופתח לבאים אחריו את האפשרות לקחת את הצלילים שהמציא אל העתיד. באותה השנה קיבל גם פרס גראמי מיוחד על המצאת פורמט ה-MIDI. עכשיו ממשיכיו לוקחים את המושכות, ומציגים את Aira (השם נאמר כ-Ira) – הדור הבא של מכשור אודיו אלקטרוני מבית רולנד.

Aira – First Contact

כאמור, איירה מציגה סדרה חדשה של מכשירים, שכל אחד מהם מחליף/ממשיך את אחד מהצעצועים האייקוניים של החברה. הסדרה החדשה מציגה שילוב של סאונדים אנלוגים, להם כמהים כל כך הרבה אמנים היום, לצד אינטגרציה מלאה בינם לבין הציוד הממוחשב, שהפך לחלק בלתי נפרד מכל סטודיו, כמו גם בינם לבין עצמם. המעצבים של רולנד עשו כמיטב יכלתם לבנות מכונות, שיתאימו גם ככלי להופעות חיות בסביבות חשוכות, כפי שניתן להבין מהתאורה המובנית בכל כפתור; באותה הנשימה יכולות האינטגרציה הופכות את הסדרה החדשה לכלי עבודה נהדר עבור יוצרי המוזיקה בסטודיו. האמנים מהללים, מתרגשים, מחייכים, מריירים, המומים, ובעיקר לא מסוגלים להוריד את ידיהם מהציוד שנחת אצלם בסטודיו לצרכי בדיקות והדגמות.

Aira – Performance Demo

אבל רגע…עם כל ההתלהבות האנלוגית וצרחות השמחה, מה הקאץ'? ובכן, אם להיות הכי ישירים שאפשר – סדרת ה-Aira היא לא אנלוגית, אלא דיגיטלית. עבדו עליכם. או שלא. ברולנד הבינו שאי אפשר באמת לערבב בשר וחלב, ועל מנת לאפשר חיבור אמיתי בין הציוד למחשבים, העסק חייב להיות דיגיטלי. עם זאת, ועל מנת להשיג את היכולות הרצויות, השתמשו ברולנד בטכנולוגיה חדשה שפיתחו במיוחד, בשם ACB – Analog Circuit Behavior. מדובר בטכנולוגיה שכל כך קרובה בהתנהגות שלה לזו האנלוגית, שגם הצלילים שמפיקה הם התאומים הזהים של אחיהם הוותיקים, מקסימום עם שינוי קל בגוון העיניים. האתגר נלקח ברצינות תהומית ששמורה רק ליפנים, ואפילו הצוות המקורי שתכנן את ה-808 נקרא שוב לדגל, על מנת לוודא שהביצוע, המתמטיקה והתוצר הסופי מצליחים להשאר נאמנים פלוס פלוס לקו המוצרים המקורי. ללכת בלי – להרגיש לחלוטין עם.

תודה מיוחדת לניב מרגלית, האיש מאחורי 2BC, שהספיק להתלהב עוד לפנינו.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: