אזניות או לא להיות

31 יול

כשמדברים על חידושים והמצאות מרחיקות לכת בתחום האודיו, לרוב תשומת הלב מתרכזת (במיוחד במקרה שלנו) בפטיפונים, במגברים שגם שוטפים את רצפת המועדון בסיום המסיבה, או במיקסר אופנתי, שמתיימר להכניס ממד חדש לנוכחות הדיג'יי על העמדה. מיקוד שכזה עושה עוול לאחד התחומים, שעושה קולות מרשימים של פריצת-גבול בשנה האחרונה, וראוי ליותר התייחסות – האזניות.

הסיפור של האזניות מתחיל אי שם בסוף המאה ה-19, אז אזניה בודדת במשקל זניח של כמעט חמישה ק"ג שימשה מרכזניות. בשנת 1910 בחור בשם Nathaniel Baldwin המציא את זוג האזניות המודרניות הראשון. הוא בנה אותן במטבח הביתי, ומכר אותן לשימוש הצי האמריקאי. זו היתה הפעם הראשונה, ששתי חתיכות פח נראו דומות, גם אם באופן רופף משהו, לאזניות שאתם מכירים היום. בולדווין אולי היה בחור מבריק, אבל באותה מידה הוא היה מטומטם גמור, מכיוון שמעולם לא טרח לרשום פטנט כלשהו על ההמצאה המיותרת הזו. "אזניות? לא, זה בטח לא יתפוס".

לקראת סוף שנות השלושים הומצאו לראשונה האזניות הדינמיות, שמהוות עד היום את אחד משני הסוגים הנפוצים ביותר של אזניות. קפיצה קלה לשנת 1949, וחברת AKG ממציאה את אזניות ה-K120, תוך שימת דגש אמיתי על עיצוב. בואו נודה באמת – אם הדגם הזה היה משוחזר היום, יש מספיק אנשים שהיו נלחמים עליו עם הציפורניים מול המדף בחנות. משם? משם הסיפור הופך לפרוע יותר…

בשנת 1958, אחרי שאזניות הפסיקו להראות כאילו מישהו פירק את חביתוש, והתחילו להראות רמזים לעיצוב, John C. Koss יצר את זוג האזניות הסטראופוניות הראשון, ופחות או יותר השתלט על שוק האזניות למספר עשורים. שנה אחר כך חברת Stax הציגה את זוג האזניות האלקטרוסטטיות הראשון (הטכנולוגיה השניה, לצד האזניות הדינמיות, שבניגוד גמור לדינמיות, הפכה עם הזמן ליותר נדירה מקלאבר בלי בעיות שמיעה). ב-1979 סוני הבינו, שלא ייתכן שהאזניות שמתחברות לווקמן, יהיו גדולות ממנו בערך פי שלוש, ולמשוואה נכנסו גם אזניות קטנות ומעוצבות (קריא: מכוערות ושבירות) בשם MDR-3L2. חדי העין שצפו בסרט Guardians of the Galaxy עשויים היו להבחין בזוג שכזה מככב בסרט (דלגו ל-2:25). משם כבר נתחיל לרוץ מהר יותר לאזניות הקשת הקטנות והגמישות, לאזניות שנדחפות לאוזן ולא תמיד מצליחות לצאת, ולראפר / דוקטור, שהפך את המותג Beats לחזק יותר אפילו מהווליום של האזניות שלו. אחרי כל ההקדמה הארוכה הזו אפשר לגשת למנה העיקרית. אחרי הכל, לא כתבנו את האייטם הזה בשביל לספר לכם על העבר, אלא על מנת להצביע לכיוון העתיד, ורצוי עם הרבה התלהבות.

אם נשווה את התפתחות האזניות לזו של הגלגל, אז מעבר לקפיצה המשמעותיות הראשונה ברמת השימושיות, כל השיפורים באזניות התבססו על המודלים הקיימים. אופן הפעולה ידוע והמבנה בעיקרו אותו המבנה, ועל כן לא מפתיע, כי בעולם בו ד"ר דרה משקיע במיתוג הרבה יותר מאשר במוצר עצמו ועדיין מדפיס כסף, אף אחד לא ניסה להמציא מחדש את הגלגל הסטראופוני. ואז הגיע מימון ההמונים, ושינה את כללי המשחק. בגיבוי קהל נלהב של חובבי חידושים, צצו בשנה האחרונה מספר אזניות, שאם תשאלו את מנהלי הבנק של החברות מאחוריהן – הן עשויות לשנות לכם את החיים.

הפרויקט הראשון שתפס את תשומת לבנו הוא Ossic X. הקפיצה שמבצעת חברת Ossic נשמעת, על הנייר, לא דרמטית מדי, אבל מדובר בקפיצה דומה לזו שעשו סרטי קולנוע, עם הצגת הממד השלישי. אזניות סטראופוניות סטנדרטיות מספקות אודיו משני צידי הראש, אבל לא מעט בגלל המיקום המוזר של האזניים שלנו, הן לא יכולות להעביר בצורה טובה את צליל הציפורים שמעל הראש, הכלב שנובח מאחורינו ורעש הגלים לפנינו. Ossic החליטו לבטל את המגבלה הזו. פרוייקט הקיקסטארטר שלהם, שהתיימר לגייס 100,000 דולרים, הגיע במהירות עצומה לסכום הבדיוני של 2.7 מליון דולרים, כך שללא ספק העם אמר את דברו.

אלגוריתם מיוחד מודד את מידות הראש, המרחק בין האזניים ופרמטרים נוספים, ואז משתמש במספר רב של דרייברים (א.ק.א "הרמקולים הקטנים שבתוך האזניות"), שממוקמים בזוויות שונות ביחס לאוזן, על מנת לייצר סאונד "טבעי". התוצאה? למרות שיש לכם זוג מחממי אזניים בצד ימין ושמאל, המוח שלכם משוכנע שאתם שומעים קולות בכל הספרה מסביבכם. השימושים לאזניות מהסוג הזה כמובן רבים ומגוונים, אם כי פחות עבור אודיו בלבד, והרבה יותר עבור סרטים, משחקים, אפליקציות מציאות-מדומה וכדומה. כעת, כשהאודיו מסוגל לספק את הממד השלישי במקביל לתמונה התלת-ממדית…השמיים הם כבר לא הגבול.

הקפיצה האדירה השניה מגיעה מצד אזניות בשם Nura. מפתחי ה-Nura הבינו, שאין כל טעם לנסות ולהיות עוד בורג קטן במערכת גדולה, שמציגה שיפורים קוסמטיים באיכות הסאונד הסטראופוני, ובחרו לתקל בעיה שונה לחלוטין. זוג אחד של אזניות, אם יונחו על ראשם של עשרה אנשים שונים, ייצרו סאונד שונה מאדם לאדם, מכיוון ש"הפינה לשיפוטכם" לא מתבצעת ביציאה מהאזניות, אלא בתוך האוזן ובדרך למוח. הפתרון שלהם? אזניות שמתאימות עצמן לדפוס השמיעה הפרטי והייחודי של המאזין. "בחזרה לעתיד" כבר כאן.

כש-Nura מונחות על האזניים, נשלחים צלילים בתדרים שונים אל האוזן, וגלי הקול החוזרים מהאוזן כתגובה ישירה לצלילים, נמדדים ומעובדים לכדי פרופיל אודיו אישי. כל אדם והאזניים שלו, איכות ואופן השמיעה שלו, ושעוות האזניים הייחודית שלו. או שלה, כמובן. הפרופיל הזה מתורגם לצלילים אופטימלים  למאזין, כשהאזניות מסוגלות לא רק לאחסן מספר פרופילים, אלא גם לזהות את המאזין תוך מספר שניות מהרגע שמונחות על האזניים.

גם האזניות התבוניות של Nura עשו חייל בקיקסטארטר, עם יותר מ-1.8 מליון דולר (המטרה המקורית, כאמור, היתה 100,000 דולרים). עושה רושם שגם אם אין ראפר וצבא של אנשי שיווק מאחורי האזניות, המוח הקולקטיבי יודע לזהות את תחילתן של מהפכות.

אנחנו כבר סקרנים לדעת מה תהיה הקפיצה הטכנולוגית הבאה…עד שהיא תגיע אתם מוזמנים להמשיך לעקוב אחרי הבלוג שלנו.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: